"No hay manera de escapar a la filosofía […] Quien rechaza la filosofía profesa también una filosofía pero sin ser consciente de ella." Karl Jaspers, filósofo y psiquiatra. "There is no escape from philosophy. Anyone who rejects philosophy is himself unconsciously practising a philosophy." [Karl Jaspers, Way to Wisdom 12 (New Haven: Yale University Press, 1951)]

Marco histórico, sociocultural y filosófico de Aristóteles

 If you are an English language reader, look at the interesting BBC video and read about Professor Leroi of the Imperial College of London at the end of this post.

Aristóteles nació en el año 384 a. de C., en la ciudad de Estagira.  Esta ciudad había sido fundada por jonios, los griegos de más raigambre.  Sin embargo la región era considerada por los griegos del sur como pueblos casi bárbaros que ni siquiera estaban organizados en polis sino en monarquías tribales.  El padre de Aristóteles fue médico oficial del rey de Macedonia y es muy posible que Aristóteles, siendo niño, conociera a Filipo II, quien era de su edad.  Filipo II sería el padre de Alejandro Magno.

Alejandro es aleccionado por Aristóteles.  Imagen del film de Oliver Stone, de 2004.
Aristóteles llega a Atenas con unos 17 años de edad a cursar estudios en la Academia fundada por Platón, de quien fue discípulo durante veinte años.  Con el pasar de los años Filipo II ganó el trono de Macedonia, la cual ganó en esplendor pues el rey era un gran admirador de la cultura griega, de la que quiso formar parte.  Esto favoreció a Aristóteles pero con el tiempo le puso en el punto de mira de algunos atenienses puesto que Filipo II quiso crear una Liga panhelénica y para ello realizó una serie de conquistas que hicieron temer a Atenas volver a caer bajo el dominio de extranjeros nuevamente.  Aristóteles marchará de Atenas.

Aristóteles se instalará en la isla de Lesbos donde observará, junto a su fiel discípulo Teofrasto, la vida de los animales marinos y terrestres así como la vegetación.  Y si bien puede decirse que la Biología como hoy la conocemos no nace hasta el siglo XIX también puede afirmarse que entonces se miró por primera vez el entorno con ojos de naturalista*.


Después tuvo que abandonar esta tarea para acudir a la llamada de Filipo II quien le encargó la educación de su hijo Alejandro. Filipo II compensaría esta educación con la repoblación de Estagira, la ciudad natal de Aristóteles, la cual se encontraba desolada.

Alejandro en sus campañas militares se haría acompañar de personas interesadas en la recopilación de materiales que podían servir para las investigaciones de Aristóteles y sus discípulos. Eso ocurrió una vez que Aristóteles había vuelto ya a Atenas y había fundado su propia escuela, alternativa a la Academia de Platón. Si la Academia había recibido el nombre del bosque donde se encontraba el monumento al héroe Academos, el Liceo** tomó su nombre del monumento sagrado más cercano al lugar donde se instaló, la estatua en honor a Apolo Licio (Apolo en su manifestación de cazador de lobos). Los del Liceo también eran llamados "peripatéticos" por sus paseos debajo del pórtico y por los jardines alrededor del Liceo (Peri pathos).  En el 323 a. C. morirá Alejandro y Aristóteles temiendo lo peor se marcha "para que la ciudad de Atenas no atente dos veces contra la filosofía" (en clara alusión a Sócrates). 

En lo social, en Atenas, se trató de una época de inestabilidad política y de pobreza material con la decadencia ciudadana que eso conlleva.  Sin embargo, el arte y la cultura se renovaron, especialmente en escultura (Praxíteles) y en arquitectura, donde se dio fin a las contrucciones que habían quedado en suspenso en Atenas a causa de las guerras.  También destacaron grandes oradores (Demóstenes, quien puso a los atenienses contra los macedonios) e historiadores (como Jenofonte o Tucídides).  En el teatro se siguieron escribiendo tragedias y comedias. 

En lo estrictamente filosófico la Academia fue, sin duda, el marco general de Aristóteles.  En ella el respeto y la libertad intelectuales eran grandes y en esto se diferenciaba de otras escuelas, como la pitagórica o la de Epicuro donde había componentes dogmáticos y religiosos.  Aristóteles pronto destacó y como gran discípulo que fue no desmereció al maestro y fue capaz de hacer su propia filosofía a partir de la crítica de la de aquel.  Lo que a Aristóteles se le presentó con la oportunidad de educar a Alejandro fue aquello que cualquier miembro de la Academia soñaba: formar al rey-filósofo, es decir, al mejor guardián de entre los guardianes, tal y como los concibe Platón en La República.  Sin embargo, en la práctica, la mentalidad imperial y universal de Alejandro chocó con el apego que Aristóteles le tenía al modelo clásico, es decir, al de la polis griega tradicional, proponiendo para estas distintos regímenes políticos en función del carácter de sus pueblos.  Aristóteles fue, asimismo, un gran conocedor de la filosofía presocrática -de la que conocemos muchos detalles gracias a él- y también de las opiniones de los sofistas, tal y como muestra en su Metafísica cuando explica y refuta a aquellos y cuando rebate a estos.

** Aristóteles tuvo que alquilar los terrenos puesto que al no ser ciudadano ateniense no podía ser propietario de los mismos.

*
Professor Leroi

Imperial biologist explores legacy of Aristotle’s lagoon in new BBC documentary


New BBC4 documentary sees Imperial's Professor Armand Leroi visit the lagoon which inspired Aristotle's ideas on biology. - News
Date 13 Jan 2010
Category All
Last Updated 13 Jan 2010
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Wednesday 13 January 2010
By John-Paul Jones
A new BBC documentary, developed and presented by Imperial’s professor of evolutionary developmental biology, Armand Marie Leroi, will reveal the debt modern biology owes to the ancient Greek polymath Aristotle.
Airing on Sunday at 9pm on BBC4 Aristotle’s Lagoon follows the professor in his exploration of the Greek lagoon which inspired Aristotle’s fundamental ideas on biology.
Professor Leroi, from the Department of Life Sciences, answers some questions on the programme below:
Why was Aristotle so important for science?
Well, Aristotle is a remarkable figure. Everyone knows him as the father of logic and philosophy, but people forget that he was the father of biology too. About a third of his surviving texts relate to biology and actually his thoughts on the subject inform his philosophy, his metaphysics and his ideas on a number of topics. In many ways he began it all, in effect developing an entire course on biology, including the classification of animals.
Why have people forgotten Aristotle’s contribution?
Up until the seventeenth century’s scientific revolution, when people spoke about biology they really spoke about Aristotle. His influence on early science was immense. It was so massive in fact that the science revolutionaries felt they had to destroy him during their attack on the old scientific system.
Despite this the impact of Aristotle’s thought endures to this day. Even Darwin remarked: “Linnaeus and Cuvier have been my two gods, though in very different ways, but they were mere schoolboys to old Aristotle.” What we’re trying to do with this programme is recover Aristotle for biology.
How did your new programme come about?
Ten years ago I was on holiday in Greece. I walked into a second hand bookshop in Athens and bought a copy of Aristotle’s Historia Animalium, or ‘History of Animals’. In the book’s preface the Scots biologist D'arcy Thompson claimed Aristotle did most of his biological work at a lagoon on the island of Lesvos. It just so happened that I was going to Lesvos anyway to visit some Imperial researchers at the university there. I spent two weeks at the lagoon and it really opened my eyes to what an amazing biologist Aristotle was. He had a deep and integrated physiological system for understanding the world around us.
It inspired me to begin working on a book, together with my friend and colleague Richard King (from the University of Glasgow’s Philosophy Department). Having made a Channel Four series based on my book Mutants I went on to make programmes for the BBC and when they asked if I’d like to make another, on a subject of my choice, I chose Aristotle.
Is it useful for scientists to have knowledge of the history of their field?
I don’t think knowledge of the history of science is essential but it does give a more global view and appreciation of the possibilities of science. One also sees echoes of issues we grapple with these days. It’s certainly been useful for me. As an example: Aristotle was insistent that the crucial point of understanding in dissection comes when putting the parts back together to see how an animal works as a whole. This very much chimes with systems biology today.
Another of your BBC programmes was on Charles Darwin and his contribution to science. Of the two, which project did you feel more passionate about?
Darwin is obviously hugely important, and also inspiring. I’d say, however, that this programme is extra special for me because, while everyone knows of Darwin, Aristotle’s contribution is so undervalued. People always say “Thanks to Darwin...” or “Because of Darwin...” and we want them to say “Thanks to Aristotle...”
As a university scientist why is it important for you to reach out to the public at large, through programmes like Aristotle’s Lagoon?
For three reasons: Firstly the public pays for science, so it’s important that we show them what we’re doing. Secondly, there are always anti-scientific forces in society, in various guises, and an ongoing battle. Scientists should always take the opportunity to show people how science is the only way to understand the natural world. Finally, science is a source of stories. These can give us joy and inspiration in what we do, and they have the added quality of being true, or as true as we can know. It’s natural for scientists to want to share these stories.
You revisited the lagoon when filming the programme. Do we know how much it might have changed since Aristotle visited millennia ago?
Aristotle’s work is perhaps the oldest description of a natural habitat in the world but he doesn’t give us a comprehensive diary of his time at the lagoon. Everything he mentioned, however, can still be found at the lagoon, from scallops at the lagoon’s mouth to the fish which travel in seasonally. He actually mentioned that scallop numbers had been high but had dwindled due to overfishing. Speak to a Greek fisherman today and he will say exactly the same thing. It suggests a cycle that’s been going on for thousands of years.
One of the most conspicuous changes is the presence of flamingos there today. They certainly weren’t mentioned by Aristotle but that’s not surprising as it appears they arrived in the last 50 years. They have been steadily moving east due to changes in the marshes that served as their usual habitat. The lagoon hasn’t escaped some environmental degradation either, especially with run off pollution in the water. Despite this, though, the diversity which Aristotle brilliantly recorded can still be found there today.
Aristotle’s Lagoon airs this Sunday, 17 January, at 9pm on BBC4, as part of the channel’s ‘Beautiful Minds’ series.